پردازنده اینتل مدل Xeon Gold 5220
نوشته شده توسط : مهشید افخمی

پردازنده اینتل Xeon Gold 5220

مشخصات و اطلاعات پردازنده اینتل Xeon Gold 5220:

سی پی یو اینتل Xeon Gold 5220 از سری پردازنده های Intel Xeon Scalable می باشد که توسط کمپانی Intel به بازار تجهیزات شبکه عرضه شده است. CPU های Intel Xeon Scalable در چهار مدل Platinum ،Gold ،Silver و Bronze تقسیم بندی می شوند که قصد داریم یکی از پردازنده های بسیار کاربردی از دسته بندی Gold یا طلایی را برای شما شرح دهیم.

از مشخصات اصلی و اساسی پردازنده اینتل Xeon Gold 5220 می توان به دارا بودن 18 هسته فیزیکی و 36 هسته مجازی اشاره کرد که کاربران می توانند با استفاده از این ظرفیت پردازشی در پردازنده Intel Xeon Gold 5220، تعداد بالایی از ماشین های مجازی را با کاربردهای مختلف بدون محدودیت بر روی سرور نصب و از آن استفاده کنند.

TDP یا همان توان مصرفی این سی پی یو 125 وات می باشد، فرکانس پایه (Processor Base Frequency) این پردازنده 2.20 گیگاهرتز بوده که در حالت فرکانس توربو (Max Turbo Frequency) تا 3.90 گیگاهرتز را پشتیبانی می کند. مقدار Cache سطح سوم در این CPU سرور 24.75 مگابایت می باشد.

یکی از نکات مهم در انتخاب پردازنده اینتل Xeon Gold 5220 این است که پردازنده انتخابی از چه مقدار باس رم پشتیبانی می کند. پردازنده اینتل Xeon Gold 5220 با پشتیبان از حداکثر رم DDR4-2667 به کاربران این امکان را می دهد تا پردازش دیتاهای با حجم بسیار بالای خود را حتی الامکان بدون اختلال و افت سرعت برای کاربردهای مختلف به کار گیرند.

پردازنده اینتل Xeon Gold 5220

پردازنده های Xeon سرور  و سری آن:

در سرور های با پردازش بالا از سری پردازنده های زئون اینتل (Xeon) استفاده می شود. پردازنده های Xeon با هدف پردازش در سرور ها و ایستگاه های کاری طراحی و ساخته شدند و از خیلی جهات با پردازنده های دسکتاپ،مانند Core i7 متفاوت هستند.

پردازنده اینتل Xeon Gold 5220 نسبت به بازدهی و کارایی که دارند، دمای کمتری دارند و به دلیل کاربرد در سرور ها و دیتا سنتر ها، از پایداری بیشتری برخوردارند و در شرایط مساوی، درصد بسیار کمتری از هنگ و کرش (Crash) سیستم، در سیستم هایی دیده می شود که از پردازنده های Xeon بهره برده اند که خود این مورد هم به دلایل فنی و تکنولوژی هایی هست که در این سری سی پی یو سرور از آن ها استفاده شده است.

 

معماری پردازنده اینتل Xeon Gold و Xeon Gold 5220 :

از لحاظ معماری، پردازنده های سرور ۹۹% مشابه معماری پردازنده های دسکتاپ می باشد. مثلا زمانی که معماری Sandy Bridge ارائه شد (نوعی معماری پردازنده های اینتل که در سال ۲۰۰۵ از آن رونمایی و در محصولات بعدی این شرکت از آن استفاده شد.)، پردازنده های زئون و مثلا سری Core i 2xxx دقیقا از همان معماری سندی بریج (Sandy Bridge) استفاده کردند. اما نقطه تفاوت در یک سری تکنولوژی های اضافی هستکه در ادامه به چند مورد اصلی آن ها اشاره میکنم.

  1. پردازنده های Xeon و پردازنده اینتل Xeon Gold 5220 از (QPI (The Intel QuickPath Interconnect دوم برای بکارگیری در مادربرد های دارای دو سوکت پردازنده (Dual Socket) بهره می برند.
  2. پردازنده های Xeon از تکنولوژی Intel Direct IO و Integrated IO پشتیبانی می کند اما سری Core i و دسکتاپ خیر(این تکنولوژی باعث افزایش بازدهی پردازنده می شود)
  3. پردازنده های Xeon تا چند برابر بیشتر از حافظه Cache نسبت به پردازنده های معمولی و پیشرفته Desktop پشتیبانی می کنند.
  4. پردازنده های Xeon از ECC Memory و یا سیستم تصحیح خطا در پردازش حافظه پشتیبانی می کنند.
  5. پردازنده های Xeon کنونی تا حدود ۷۶۸ گیگابایت از حافظه رم پشتیبانی می کنند اما پردازنده های دسکتاپ نهایتا تا ۶۴ گیگابایت.
  6. پردازنده های Xeon و پردازنده اینتل Xeon Gold 5220 از تعداد بیشتر کانال نصب حافظه (Memory Slots) نسبت به پردازنده های دسکتاپ پشتیبانی می کنند.

و خیلی از موارد دیگر مثل مجموعه دستورات پردازشی اختصاصی و یا تعداد بیشتر رجیسترها در هسته های پردازشی و… که در نهایت باعث می شود تمامی سرورها و ایستگاه های کاری (Work Stations) و دیتاسنترهای معتبر و البته ابر کامپیوترهای دنیا، از سی پی یو سرور Xeon استفاده کنند.

منبع : 

خرید پردازنده اينتل مدل Xeon Gold 5220





:: بازدید از این مطلب : 366
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: